Η Μπαρουτοσπηλιά είναι ένα σπήλαιο στον Παρνασσό που στο εσωτερικό του συναντά κανείς μία από τις πιο μεγάλες αίθουσες στην Ελλάδα. Για την προσέγγιση του χρειαστήκαμε περπάτημα περίπου 1 ώρας και 20 λεπτών.

Η διαδρομή ξεκινά σε χωματόδρομο που βρίσκεται στα μισά του δρόμου ανάμεσα στα χωριά Λιλαία και Μαριολάτα, σε χαρακτηριστική ταμπέλα που έχουν προσθέσει οι ντόπιοι.

Αφού παρκάρουμε τα αυτοκίνητα στην άκρη του δρόμου, παίρνουμε το χωματόδρομο για λίγα λεπτά, και μετά συνεχίζουμε στο μονοπάτι. Η διαδρομή μας είναι ανηφορική σε όλο το μήκος της αλλά χωρίς μεγάλη κλίση.

Το πρώτο μέρος της διαδρομής περνάει μέσα από πυκνή βλάστηση που σε αρκετά σημεία κρύβει ακόμη και τον ουρανό. Καθώς προχωράμε, αρχίζουμε να βλέπουμε τα επιβλητικά βράχια του Κακορέματος που βρίσκονται αριστερά και δεξιά στο φαράγγι, ενώ στα δεξιά μας θα αρχίσουμε να βλέπουμε και την Μπαρουτοσπηλιά. Μετά από συνολικό περπάτημα 1 ώρας περίπου, θα αφήσουμε το μονοπάτι μας, για να στρίψουμε δεξιά στη σάρα που θα μας οδηγήσει στη σπηλιά. Η κλίση της είναι μεγάλη και χρειάζεται προσοχή από τις πέτρες που πέφτουν πίσω μας καθώς ανεβαίνουμε. Καθότι και το συγκεκριμένο μονοπάτι είναι σηματοδοτημένο, ακολουθούμε τα κόκκινα σημάδια, ώστε να οδηγηθούμε ομαλότερα στην είσοδο του σπηλαίου.

Λίγα πριν την είσοδο έχει τοποθετηθεί και σχοινί για να βοηθήσει στην ανάβαση και στη κατάβαση. Ωστόσο επειδή είναι εκτεθειμένο στις καιρικές συνθήκες υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην είναι σε καλή κατάσταση.

Μόλις φτάσουμε στο σπήλαιο αμέσως παρατηρούμε το μεγάλο ύψος της οροφής τους και γενικότερα τις μεγάλες διαστάσεις τους. Το σπήλαιο έχει δύο κυρίως κατευθύνσεις. Στην αριστερή συναντήσαμε λιθωματικές λεκάνες (γκουρ) οι οποίες είχαν νερό αλλά και ένα κατέβασμα που λόγω έλλειψης υλικών δε μπορέσαμε να το εξερευνήσουμε.

Στην άλλη κατεύθυνση του σπηλαίου, συναντάμε την πολύ εντυπωσιακή, σε μέγεθος, αίθουσα. Ενώ στο τέλος της βλέπουμε και το λιγοστό διάκοσμο του σπηλαίου.